Mantelzorgers waar kan je ze vinden?
Ons eigen aanbod van dienstverlening voor mantelzorgers toonde al snel dat het niet eenvoudig is mantelzorgers te bereiken. Hoewel we in ons aanbod uitgebreid rekening hielden met opmerkingen zoals de moeilijkheid om je ter verplaatsen als mantelzorgers, het tijdsgebrek en de kostprijs liepen de aanvragen niet overvloedig binnen.
Onderzoek naar gebruik van andere diensten voor mantelzorgers bevestigde het beeld dat we intussen hadden. Mantelzorgers maken weinig gebruik van diensten voor hen, ook al is het aanbod ongelooflijk divers. Lokale initiatieven, overheidsinitiatieven, financiële steun, praktische hulp, een luisterend oor, opvang voor zorgvragers, … het is er allemaal.
Wie we vandaag ontmoeten als mantelzorger zijn vaak mensen die al een hele weg afgelegd hebben. Na een lange zoektocht naar oplossingen voor problemen die zich stellen hebben ze oplossingen gevonden binnen, maar vaak ook buiten de hulpverlening.
Hoe krijgen we die mantelzorgers zichtbaar nog voor ze echt in nood zijn?
Voorkomen is toch beter dan genezen!
Op onderzoek
We gingen op onderzoek door mantelzorgers op heel wat verschillende manieren aan te spreken. Reageren ze sneller op een positieve boodschap dan op een hulpaanbod? Vinden ze onze informatie sneller bij de dagbladhandel, de bibliotheek en de slager of beter bij het ziekenhuis, de thuiszorg of de apotheker? Laten ze van zich horen als je een attentie belooft, als ze digitaal kunnen registreren of als je ze uitnodigt op een beurs voor mantelzorgers?
We ontwikkelden in dit traject diverse communicatiestrategieën. De respons was zoals veracht verschillend. De tussentijdse resultaten leidden tot een nieuw initiatief: de goodiebag en beurs voor mantelzorgers.
Samen met aanbieders van allerlei diensten en producten voor mantelzorgers brainstormden we over de ideale inhoud van de goodiebag. Ook mantelzorgers werden betrokken bij het overleg. En wie een goodiebag ontving, kon feedback bezorgen over de inhoud.
De beurs
200 Goodiebags werden verdeeld aan mantelzorgers.
De groep standhouders werd een divers geheel van verstrekkers van zorgproducten, tot reisaanbieders, schoppingdiensten en mantelzorgverenigingen.
De bezoekers kwamen uit diverse hoeken van het land en hadden een heel verscheiden mantelzorgprofiel. Dochters en moeders, partners, buren, maar ook prille en ervaren mantelzorgers, ze waren allemaal vertegenwoordigd.